#138 – Barefoot walking

Vandaag in de rubriek ‘Jak probeert iets nieuws’: mijn eerste keer barefoot walking. Ik maakte een wandeltocht in het bos op blote voeten.

De wandeling liep door een prachtig, natuurlijk bos bij Maarn. Lopen en voelen, daar gaat het in eerste instantie om. We liepen over mos, zachte bosgrond, naalden, takjes, gras, een soort kleine kastanjes die gemeen prikten, en hier en daar wat modder. We voelden pijn, sensaties, prikkeling, irritatie en niet te vergeten kou (hallo, 12 graden eind april!). Maar, we voelden wél! Iets wat je met schoenen aan niet of nauwelijks doet.

Normaal is er in zo’n bos heel veel wat mijn aandacht trekt; bomen, planten, de geur, de lucht, dieren, paddenstoelen, de weersomstandigheden, mijn eigen gemoedstoestand. Nu ging de aandacht noodgedwongen naar de voeten, en de lichamelijke ervaring die het blootsvoets lopen met zich meebracht. Steeds weer opnieuw. Veranderde de grond, veranderden alle sensaties. Vroeger liep ik heel veel op blote voeten, binnenshuis, buiten in het gras en op het grind, op houten steigers en op de boot. Heerlijk vond ik dat. Maar vandaag was het onwennig, en steeds weer anders. Je bent het niet gewend, en alle zenuwpunten die bij je voetzool samenkomen worden gestimuleerd. Het was eigenlijk heel intens.

 

Lichamelijke voordelen

Het grote voordeel van barefoot walking is dat je bij het lopen, je voeten op de natuurlijke manier gaat bewegen. Wat met schoenen aan vrijwel onmogelijk is. Hiel-midden-bal-tenen, dat is zoals het eigenlijk hoort. Het gewicht goed verdelen, de tenen spreiden zodat je echt een goede balans ervaart, beweging absorberen en de steeds wisselende ondergrond aanvoelen.

Doordat we doorgaans op onnatuurlijke wijze lopen, zitten of staan, gaan we die afwijking onbewust corrigeren via onze spieren en gewrichten. Als je dit maar lang genoeg doet, treedt er slijtage op en wordt de kans dat je last krijgt van die gewrichten of spieren steeds groter. En voilá, last van je knie, enkel, onderrug!

Lopen op blote voeten is dus een preventief middel tegen lichamelijke klachten. Biomechanici kunnen dit bevestigen, en bovenstaande informatie kreeg ik van Catharina die momenteel een studie Biomechanica volgt. Daarnaast geloof ik ook dat contact met de aarde ons in balans brengt. ‘Gronden’ of ‘aarden’ is een ding. Als je een beetje gevoelig bent is het goed om te gaan zien hoe belangrijk dit is.

Wat betekent het spiritueel en emotioneel?

Volgens Vrouwenkrachtacademie.nl gaat niet gegrond zijn of blijven gaat vaak gepaard met:

  • chaotisch zijn
  • van alles aanpakken, maar niets afmaken
  • je gedachten niet stil krijgen of malen
  • gemakkelijk van je stuk te brengen zijn
  • snel emotioneel zijn, stemmingswisselingen hebben
  • een kort lontje hebben
  • je niet stabiel voelen
  • vaak pech hebben, niets lijkt vanzelf te gaan of mee te zitten
  • met alle winden meewaaien, moe, prikkelbaar, onzeker zijn
  • geen ‘nee’ kunnen zeggen
  • altijd alles voor anderen doen en jezelf op de tweede plaats zetten
  • lichamelijke klachten ondervinden zoals hoofdpijn, slapeloosheid of altijd moe zijn.

Ik kan hier zeker het een en ander aanvinken!

Als je ‘niet goed gegrond bent’, dan beweeg je als het ware letterlijk omhoog in je lichaam, richting je hoofd. Er zit dan minder energie in je voeten (die dan vaak koud zijn), benen, en buik. Je schouders en nek zijn gespannen, je bent voortdurend aan het denken over van alles, en het kan klachten veroorzaken als hoofd/nek- en schouderpijn.

Wat er in feite gebeurt is dat je zegt: ‘Ik wil niet voelen wat het is om hier en nu aanwezig te zijn’. Je splitst je letterlijk af; van jezelf, en van de ‘oer-verbinding’ met alles om je heen.

Opnieuw een  vinkje, of zeg maar gerust een dikke vette vink. Het verschil na de barefoot walk, was niet te beschrijven, zo groot. Mijn voeten waren nog nooit zo warm en gloeiend, en zijn dat nog de hele middag en avond gebleven. Ik voelde me heel helder en ‘wist’ ineens heel goed wat ik wilde: wat ik wilde eten, waar ik dit weekend zeker nog tijd aan wil besteden, en wat ik de komende maanden wil gaan doen en bereiken.

Meer barefoot walks doen hoort daar zeker bij!

 

Foto’s: Karen

Advertenties